Saturday, December 18, 2010

BAHASA MELAYU itu unik


Entri kali ni nak bercerita tentang BAHASA MELAYU .
Mesti pelik kan ? Apa pasal pulak lah aku nak bercerita pasal bahasa kali nie
Semalam sebelum aku lelap kan mata , aku boleh pulak terpikir pasal bende nie
Aku terpikir pasal perkataan I dengan U

I merupakan salah satu perkataan BAHASA INGGERIS
Yang membawa maksud 2 perkataan yg sama makna
   *Bahasa Melayu Sopan : Saya
   *Bahasa Melayu kurang sopan : Aku 

U (singkatan) juga ada keunikan tersendiri .
Ia membawa maksud 3 perkataan yg sama makna
   *Bahasa Melayu Sopan : Awak , Kamu
   *Bahasa Melayu kurang sopan : Kau

Kedua-duanya boleh di gunakan dalam perbualan seharian tetapi berbeza situasi
   *Jikalau kita mengenali seseorang itu kita menggunakan Aku , Kau
   *Jikalau kita baru sahaja kenal seseorang itu kita menggunakan Saya , Awak , Kamu


Bahasa Jiwa Bangsa . Tetapi BAHASA MELAYU tidak lah seindah BAHASA ARAB
Kerana BAHASA ARAB merupakan bahasa syurga .

Adib's word : "Renung2 kan dan selamat beramal"

NOTICE : jangan pulak label aku jiwang . Entry nie saja2 je nak share

3 comments:

  1. whoaa ~
    agreed !
    bahasa arab bahasa syurga
    orang tak pandai cakap arab tak boleh masuk syurga .

    ReplyDelete
  2. word 'AKU' x smstinye menunjokkn kurang sopan k"
    O.o

    ReplyDelete

Home