Thursday, October 18, 2012

Customer Mystery Service (CMS)

Assalamualaikum 

Ini merupakan berita buruk yang aku terima minggu lalu . Selami lah kisah ini , ceyhhh .

First question , what is Customer Mystery Service (CMS) ?

Saya servis anda . Anda perlukan perkhidmatan apa ? 

CMS nie pelanggan misteri yang datang makan dekat mana-mana cawangan Pizza Hut untuk menilai servis restoran kat situ . Segala nya mereka akan teliti dan catat . Baik buruk semua nya akan di tulis dalam satu report . CMS di adakan 2 kali setiap bulan . So kira nya , sebagai seorang servis krew di Pizza Hut , kitorang kene servis sehabis baik semua pelanggan . Sebab kita tak boleh duga sama ada dia nie pelanggan CMS mahupon tidak . Kalau ye dia pelanggan CMS , dia akan bagi korang markah . Sape yang serve pelanggan CMS dia tu lah yang akan dapat markah .

Kalau markah korang tinggi , korang berkemungkinan akan dapat satu butang " Best Service " kalau tak silap . Kalau markah korang teruk pulak , ce teka apa yang korang dapat ? Yes , tepat sekali . Dapat marah dari manager =) Huhu suka suka , tepuk tangan semua ^__^

Why all of sudden nak cerita pasal CMS nie ?

Sebab yang kene CMS untuk bulan oktober adalah aku !!

Aku langsung tak ingat customer yang mana >__<

Memang lah excited bila nama kita yang kena sebab nya boleh nilai sama ada kita bagi servis kat orang okey ke tidak .

How was the result ?

Nak tau keputusannya ? Serious nak tau ? Tolong jangan sakit jantung yer .

Korang nampak tak telur busuk tu ? itu lah markah aku

Hati aku betul-betul luruh bila tengok angka kosong tu . Perasaan masa tu sama macam perasaan time tengok result SPM Tasawwur Islam dapat B+ . Hancur remuk berkecai .

Nampak tak nilai H yang kat tepi tu ? 71 markah hilang hanya sebab aku je . H stands for Hospitality . Yang P tu pulak salah budak kitchen  . P stands for Product .

Kawan aku dapat markah 4 untuk bulan Jun ( Rujuk kertas di atas ) , dia tension terus letak jawatan . Aku nie lagi terok . KOSONG !

Macam mana boleh kosong ?

Teruk sangat ke servis yang aku bagi sampai dapat markah kosong macam tu . Nak kata aku kurang ajar tidak . Aku soft spoken je bila cakap dengan orang . Unless kalau korang buat aku marah , ye aku akan menengking . Tapi dalam kes nie , aku tak pernah lagi biadap terhadap mana-mana customer .

Kan tu muka innocent pijak semut tak mati

Actually bukan sebab aku kurang ajar ke apa , ini semua sebab tak ikut procedure Pizza Hut yang betul . Sebab tu markah kosong . Ada faham ?

Kat Pizza Hut nie kita ada banyak peraturan . Sebagai seorang servis krew pula , kita ada peraturan " 10 moments of truth "


Selain itu juga , makanan perlu sampai ikut masa yang telah di tetapkan oleh Company Pizza Hut .

Greeting : Less than 15 seconds
Soft Drinks : 3 minit
Starter : 3 minit
Pizza : 17.5 minit

How was mine ?

This is bad !!

So that's why lah masa dan ketepatan tu penting .

Komen CMS tentang lawatan kali ini ?

Dia bagi markah depends on how we treat them , how was the environment and how was the food


About the Pan Pizza and the pasta , totally not my fault . That was budak kitchen's fault . But it does effect my score . Thanx =)

About the soup , yes aku mengaku itu salah aku . Aku nie selalu ambikkan soup penuh-penuh . Sebab aku tau customer suka Pizza Hut punya soup . Aku sendiri pon kalau jadi customer , aku nak soup aku penuh . Ternyata niat murni aku untuk bagi customer makan banyak di salah tafsir . Totally salah kalau ikut procedure Pizza Hut .


Aku banyak di tegur tentang senyuman . Okey , bab senyum nie mungkin yelah kot aku tak senyum . Tapi rasa nya , aku senyum setiap kali cakap dengan customer . Walaupon gigi aku buruk , aku still senyum demi untuk memenuhi procedure . Tak kesah lah apa pon reaksi yang dorang bagi lepas tengok gigi aku , yang penting aku dah lakukan kerja aku .

Eye contact , mungkin sebab aku nie pemalu so eye contact tu agak kurang . Maaf .


Pasal tak bukak menu tu , memang salah aku . Sebab rasa macam malas sangat aku nak bukak kan menu untuk customer . Macam dorang tu takde tangan pulak kan -___-

Introducing diri sendiri pada customer memang tak arr . Bayangkan yerp kalau tu cuma customer biasa je , mesti dorang pelik bin ajaib . Dah kenapa tetibe budak nie perkenalkan diri pada aku nie , syok kat aku ke . Macam tu pulak kan jadi nya . Memang tak arr aku nak buat macam tu .


Bill ? Aku rasa , setiap kali lepas ambik order , aku akan bagi bill sekali . Pelik .


Ini antara komen dia yang lain . Did not receive farewell nor thank you from staffs ? Macam menipu je customer nie . Setiap kali customer balik , kitorang semua akan cakap terima kasih . Sebab kitorang suka bila customer balik . Ia ibarat satu kemenangan yang abadi . Macam " Yes !! Balik jugak kau " . Hah macam tu lah kira nya perasaan kitorang semua so that kitorang akan ucap terima kasih .

Tengok tu ruangan komen yang dia fikir laju lah kat Pizza Hut Banting nie . Bill was provided after the order . See ! Aku dah cakap aku bagi bill setiap kali lepas order . Then why dia komen server was not available when i wanted my bill . Bitch please ~

Toilet kotor ? Memang pon . Sebab the day CMS tu berlaku , Pizza Hut tersangat lah busy . Sales mencecah 10k . So boleh bayangkan lah customer keluar masuk kerap nya macam mana sehingga kitorang tak sempat nak bersihkan toilet .

Rakan seperjuangan =)
( Time customer takde kitorang berposing , meng-onlinekan diri , berborak . Sebab tu kitorang suka bila customer takde . HAHAHA )

Apa kata manager terhadap CMS kali ini ?

Miss Wani ,
-Terima kasih sebab bagi saya markah kosong ye zarep .
-Kosong nie ibarat macam kat Pizza Hut Banting nie takde staff . Ibarat macam xbuat apa-apa
-Dah awak jangan tension-tension mcam nie . Fokus untuk CMS akan datang .
-Saya rasa customer CMS yang nie Ca Ya Nun Alif ( Korang faham-faham sendiri lah yer )

Sir Ramlan ,
-Apa yang saya nak jawab pada boss saya zarep ?!!
-Awak tu kacak zarep , tapi macam mana customer boleh tak sayang kat awak ?
-Awak tu bukan staff baru pon zarep . Awak cuma berhenti sekejap then awak kerja balik ,
 awak dah maklum pon tentang CMS nie dan awak tau macam mana Pizza Hut beroperasi .

Sir Ramlan betul-betul marah masa tu . Seram tengok muka dia . Aku kat dalam office tu hampir menangis . Air mata dah bertakung . Tinggal tunggu nak jatuh je tapi nasib baik tak jatuh air mata aku tu . Memang sedih dan kecewa betol bila manager marah aku . Betol-betol rasa macam nak berhenti time tu jugak .

PESANAN PENAJA


" Senyum walaupon gigi buruk "
" Tunjukkan gigi awak yang mahal tu , bukan semua orang mampu ada gigi harga beribu-riban macam awak " - Sir Ramlan

Seriously , aku betol-betol rasa teraniaya sangat =(
Yang baik datang dari Allah , yang jahat tetap datang dari syaiton nirrajim .

See ya !

30 comments:

  1. ya Allah kesiannya :"(

    Apahal mcm tu skali org tu judge . nak kena lempang ni ! haishhhh germamnyeeee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah nasib mcm tu nak buat mcm mna kan . Biarkan jelahh =(

      Delete
  2. melampaulah CMS tu,kte rase maybe dia mmg pernah ada masalah dgn staff korang kot before ni, thats why laa dorg bg markah gitu. ala2 balas dendam!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasa nya tak kot . Sbb sblom nie pon staff kitorang xde wat msalah dgn customer . Maybe dh memang nasib kot

      Delete
  3. haha lawak la. aq kerja kat macd dulu pon ada camni, tapi kitorang panggil CSO or something like that. Yang mana stress dengan benda ni, klo fail kena terok dengan manager. Kau pon greet n smile to ur customers. Tak susah beb. Haha. Pastu 'cap' tu supposely 'ca'. Jenuh plak aq pk menda apa cap tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Owh mcd pon sama rupanya . Eh ca ye , nanti aq edit

      Delete
  4. lex zharif..jgn down..buat better and senyum nampak gigi okeh untuk cms akan dtg..konpem 100% =P

    ReplyDelete
  5. Kesian kaw..sbb tu ritu aq call kaw nk tnye ape jd..nseb baek zuhair yg bgtaw aq..x pe la, jgn stress..kwn2 rmai sokong kaw..actually greeting kne kurang dr 15saat, drinks pulak 3-5min, starter n appertizers 7-9mins, pizza 15-17.5mins..maybe msetu bz..jgn sedih2 n tension2..ni pon aq cter psl CMS aq gak..http://bellataemin.blogspot.com/2011/12/menempuhi-alam-pekerjaan.html?m=1

    ReplyDelete
  6. Nnty ade mse aq cter kt kaw cmne aq bole dpt tinggi..

    ReplyDelete
  7. gigi kau cantik la zarep. ok je bila senyum. senyum lah selalu :D

    ReplyDelete
  8. huishh kejam nye CUSTOMER saja nak mengSABOTAJ keje si zarep yang KACAK nih =) aduhaii.. chill je laaa .. ! xsemua org akan suke ap yg kte bt .. btul kan ? hihihih pic nampk Braces tuu . cumell ^___________^

    ReplyDelete
    Replies
    1. xde lah kejam mana pon actually , dah xde rezeki kan nak wat camna =) huhu

      Delete
  9. seriously lagi susah nak dapat marah dari exam haha

    ReplyDelete
  10. susahnya keje kat pizza hut !!! cisss

    ReplyDelete
  11. assalamualaikum.. dtg singgah dan follow*828 belog awk.. ohsem.. jmput singgah.. (= setiap yg berlaku ade hikmahnye.. yep
    http://thatmyblognotyours.blogspot.com/

    ReplyDelete
  12. phewww , kesian gila kat awk , masa sy kerja dulu , x penah kena CMS ni . tp tiap kali serve costumer tu berjaga2 jugak la . haha selalunye men tibai je procedure pon x ikot kdg2 , yelah kalo time bz , mmg x sempat la nak ikot 10 moment of truth tu kan . hehe :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. takpe lah , pengajaran buat diri sendiri supaya lebih berhati-hati =)

      kalao time bz , semua 10 moments of truth entah kemana . hahaha

      Delete
  13. Hahaa im pizzahut crew and i know how it feels walaupun belum pernah kena cms lagi. Btw yg kau cakap pasal isi sup penuh2..suka time cust blah tu semua betoi blaka baq hang. Hahah

    ReplyDelete
    Replies
    1. kann, waaaa selamat menempuhi perangai customer yg annoying =)

      Delete

Home