Tuesday, January 17, 2017

Apakah Ciri Hard Disk Terbaik ?

Assalamualaikum and good day everyone !

Zaman sekarang nie, aku percaya semua orang memerlukan external hard disk untuk simpan segala macam benda. Nak harapkan storage dalam laptop je tak boleh jugak. Kena ada backup. Kalau laptop buat hal, at least kita ada backup. Tak adalah kita menangis di bucu katil kalau ada apa-apa yang tidak diingini berlaku kepada laptop kita tu. Misalnya, laptop kena curi ke, laptop kena format ke, storage dalam laptop corrupt ke. Semuanya tidak mustahil untuk berlaku. So kena prepare awal-awal.

In this case, i believe by owning an external hard disk, it will help you a lot in keeping everything safe.

So what makes the best hard disk ?

1. First and foremost, hard disk tu mestilah kena tahan lasak. Al-maklumlah, manusia nie semua bukan jenis cermat sepanjang masa. Mesti ada satu ketika akan jadi clumsy jugak. Atau mungkin, sentiasa clumsy.


We all have that one clumsy friend

In this case, i am that clumsy friend. Kalau tak jatuhkan benda tak sah. Orang macam nie, bahaya pegang barang mahal-mahal. Habis retak seribu dibuatnya. Kalau setakat jatuhkan kotak-kotak kosong, takpe lah jugak. Ini yang jatuh semuanya benda yang mahal-mahal. Jadinya, adalah sangat penting untuk orang sebegini memiliki hard disk yang tahan lasak. So that kalau kaki terpeleot ke, atau tersadung ke, tak adalah hard disk tu rosak kalau terjatuh. Kan sayang beli hard disk mahal-mahal, tapi bila jatuh sikit dah rosak. Membazir je. So ciri pertama mestilah hard disk tu tahan lasak.

2. Kelajuan hard disk tu untuk storing, transporting and sharing the data. Ini sangat perlu dititikberatkan. Zaman dunia yang serba canggih nie, semua benda nak kena laju. Kalau lambat nanti kena tinggal ! So kelajuan untuk transfer or sharing data dari dalam ke luar or dari luar ke dalam hard disk nie sangat penting, sebabnya kita nak transfer data bukan sikit-sikit tau. Sekali ber giga-giga byte kita transfer dalam satu masa. Kalau hard disk tu jenis transfer 5MB per second, nak tunggu sampai ko bercucu lapan baru siap transfer ? Memang idok lahhhhh dikk. Life is too short to wait for the data to finish transferred. Jadi kena tengok kelajuan hard disk tu dalam aktiviti transfer-transfer data nie. Kalau laju, baru beli !

3. Kapasiti hard disk juga memainkan peranan penting tau. Do you think 500GB is enough nowadays ?? Maybe some of you merasakan ia sudah mencukupi. Tapi bagi aku, ia memang tak cukup. Jangan kata 500GB, 1TB pon tak cukup tau. Sampai kena beli dua tiga hard disk. So instead of having many 1TB hard disks, why not having a hard disk with 2TB capacity. Dengan kapasiti 2TB, aku percaya ia akan mencukupi keperluan anda semua. Nak bubuh beribu-ribu episod drama-drama korea dalam tu pon boleh. <---- This sentence is dedicated sincerely, specially and truly to my sisters who love watching K dramas and downloaded a lots of it.

4. Salah satu benda paling penting mestilah kita nak data atau file-file kita selamat. Definisi selamat di sini adalah dari segi privacy. Kita tak nak lah orang ramai sewenang-wenangnya boleh access hard disk kita kan. So antara ciri keselamatan yang patut ada pada hard disk ialah dengan adanya password. Only those yang tahu password je yang dapat access hard disk tu. Jadinya, semua data kita dalam hard disk tu selamat. This feature is an exception sebab bergantung pada individu jugak. Ada yang tak suka berpassword-password nie. Leceh katanya.

5. Tak lupa juga, warranty dia. Most of hard disk bagi warranty setahun. Setahun sangat tidak cukup. Ada tu pulak memang tak ada warranty langsung. Lagi dahsyat. Cari hard disk yang menawarkan warranty yang lama. Sebagai contoh 3 tahun. So kalau jumpa warranty hard disk untuk 3 tahun, utamakan yang itu dulu. Sebab warranty nie penting tau. Apa-apa masalah dekat hard disk tu, kita boleh refer ke pihak yang berkenaan untuk selesaikan.

So in this case, i found one hard disk that meets the requirements above.

ADATA HD720 2TB USB 3.0


ADATA HD720 yang berkapasiti 2TB ini merupakan satu hard disk yang tahan lasak di mana ia kalis air dan kalis habuk. Bukan itu sahaja, hard disk nie dah terbukti sangat kuat walaupon dijatuhkan dari ketinggian 1.8m. So it is a good news for clumsy people out there. Hard disk nie mampu bertahan walaupon dijatuhkan dari ketinggian itu kerana ia mempunyai tiga lapisan elastic material yang betindak sebagai shock absorber. Triple layer nie lah yang protect hard disk nie so that ia masih lagi boleh berfungsi walaupon dijatuhkan dari tempat tinggi. Sebab tu ia tahan lasak.

Plus, siap ada 3 years warranty kot !

Two cool features yang terdapat dekat hard disk ADATA HD720 nie yang bagi aku sangat cool ialah yang pertama, lampu LED yang berkelip-kelip dibawahnya di mana kita dapat tahu kondisi hard disk nie. Sangat cool !


Yang kedua pulak is how the way it wrap the USB cable. Tak adalah wayar usb tu bersepah-sepah. Sangat unik okay !

Look !!! How cool the design is 

Untuk mereka yang tengah mencari hard disk tu, boleh lah consider hard disk ADATA HD720 nie. Spesifikasi yang ditawarkan sangat menepati keperluan masa kini. Bagi mereka yang merasakan 2TB storage tu terlampau besar, boleh juga consider untuk dapatkan hard disk ADATA HD710M yang berkapasiti 1TB.

ADATA HD710M 1TB

Design dia hampir sama cuma berbeza sedikit. Sape yang jenis suka camo punya style, boleh lah consider untuk beli hard disk nie. ADATA HD710M 1TB juga menawarkan spesifikasi yang sama. Jadi boleh lah pilih nak yang mana, mengikut keperluan anda semua.

Nak beli kat mana ???

Sudah tentulah beli di Lazada.my. Boleh click link dekat bawah nie untuk membeli.



Atau korang boleh tengok kesemua jenis-jenis hard disk yang ditawarkan oleh ADATA dekat website Lazada di sini


Happy shopping guys !


Kalau abg dapat hard disk ADATA nie sempena birthday tahun nie, mahu berjoget abg meraikan kegembiraan. Memang sesuai sangat kalau nak jadikan hard disk ADATA nie sebagai hadiah untuk abg sebab hard disk lama dah nak penuh. Dah lah Chinese new year tahun nie jatuh pada tarikh lahir abg. Boleh lah pakej kan sekali sebagai hadiah sempena tahun baru cina.

Pssst : Abg cuma bagi suggestion je tau. Kot-kot korang keliru nak bagi hadiah apa untuk birthday abg tahun nie. Kbai.

2 comments:

  1. Tahniah awak menang.... sila berjoget lagi...

    ReplyDelete
  2. tahniah , memang bagus hard disk ni boleh simpan maklumat dalam tu

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...